Wymiana łożysk (tył)
Uwaga !!!: W związku z tym że podczas dokonywania wymiany łożysk tylnych nie możemy zaciągnąć ręcznego, należy dobrze zabezpieczyć przednie koła tak aby auto się nie przetoczyło.
Należy także zostawić auto na biegu wstecznym lub pierwszym aby dodatkowo zabezpieczyć auto przed stoczeniem się.
W autach z automatyczną skrzynią biegów ustawiamy ją w pozycji "P".
1. Ściągamy kołpak i luzujemy 4 śruby mocujące koło. (klucz 19mm)
2. Podnosimy auto, a pod tylne wahacze poprzeczne podkładamy np. pustaka z deseczkami
3. Odkręcamy koło (klucz 19mm) i zdejmujemy je, następnie opuszczamy auto tak by oparło się o nasze zabezpieczenie podłożone w moim przypadku pod wahacz poprzeczny.
4. Odkręcamy zacisk hamulca tylnego (klucz 15mm) (wersja 2.0) ściągamy zacisk i klocki.
5. Następnie odkręcamy strzemię zacisku (klucz 14mm).
6. Śrubokrętem krzyżowym odkręcamy tarczobęben (bęben silnik 1.6)
7. Teraz należy zdjąć osłonę nakrętki piasty.
8. Po ściągnięciu osłony wyciągamy zawleczkę nakrętki piasty.
10. Ściągamy piastę, należy uważać aby nie zgubić podkładki która ma specjalny bolec, wchodzi on w rowek wyfrezowany w ośce, dzięki temu podkładka ta zapobiega odkręcaniu się nakrętki.
11. Przenosimy się na warsztat, oczyszczamy piastę z nadmiaru smaru.
12. Wyciągamy uszczelniacz dużego łożyska i wyciągamy środek łożyska.
13. Oczyszczamy dokładnie środek piasty tak aby były widoczne miejsca wybijania bieżni łożysk.
14. Rozkręcamy imadło i wkładamy tam piastę tak aby wisiała, młotkiem 1 kg wybijamy bieżnie łożysk , na zdjęciu poniżej zaznaczyłem strzałkami punkty w które należy uderzać za pomocą punktaka aby wybić bieżnie.
Po wybiciu jednej bieżni obracamy piastę i wybijamy drugą bieżnie.
Wybijanie bieżni małej (zewnętrznej)
Wybijanie bieżni dużej (wewnętrznej)
Widok po usunięciu biezni
15. Po usunięciu bieżni oczyszczamy miejsca po starych bieżniach i wbijamy nowe.
Przy wbijaniu bieżni należy uważać na koronkę od ABS'u.
Przy wbijaniu bieżni dużej użyłem starej bieżni tylko obróciłem ją a na niej położyłem płaskownik.
Pod sam koniec użyłem rurki. Przed wbiciem bieżni nasmarowałem ją olejem aby lepiej weszła.
Wbijanie bieżni dużej, za pomocą starej bieżni która jest obrócona, dodatkowo położyłem płaskownik aby siła uderzenia była rozłożona równomiernie.
Należy uważać na koronkę ABS'u, pod sam koniec użyłem rurki o podobnej średnicy bieżni a minimalnie węższej aby nie zaklinowała się w piaście.
16. Po wbiciu bieżni należy nasmarować duże łożysko oraz zamontować je w piaście a następnie montujemy uszczelniacz.
17. Wypełniamy piastę obficie smarem ŁT-43 i przenosimy się do naszego auta.
18. Oczyszczamy oskę oraz okolice styku uszczelniacza piasty ze zwrotnicą (strzałka czerwona na zdjęciu)
19. Teraz zakładamy piastę na ośkę, jeżeli piasta nie chce wejść do końca należy pomóc sobie młotkiem.
20. Po założeniu piasty montujemy środek łożyska zewnętrznego oraz podkładkę która musi wejść odpowiednio w rowek wyfrezowany w ośce.
21. Na samym końcu nakręcamy nakrętkę jednocześnie pod koniec dokręcania należy obracać piastą tak aby łożysko się ułożyło.
22. Siła z jaka należy dokręcić nakrętkę to 20 Nm dla auta z ABS i 40 Nm bez ABS'u. Oczywiście nie miałem klucz dynamometrycznego dlatego też dokręciłem śrubę dość mocno a następnie popuściłem tak aby włożyć swobodnie zawleczkę.
Należy pamiętać że zbyt słabe dokręcenie łożyska spowoduje luz więc mój sposób jest taki że dokręcam aż poczuję opór, dobrym sposobem jest też zapamiętanie mniej więcej jakiej siły należało użyć do odkręcenia nakrętki.
Dobrym sposobem sprawdzenia siły dokręcenia piasty jest też słuchanie jak szumi
łożysko, zwróć uwagę że na samym początku gdy śruba jest słabo dokręcona
łożysko bardziej hałasuje w miarę dokręcania cichnie wiec podczas dokręcania należy
też sugerować się hałasem które dochodzi podczas obracania piastą.
23. Po dokręceniu nakrętki obracamy piasta i sprawdzamy czy nie ma oporów, oczywiście piasta nie będzie się obracała swobodnie gdyż łożyska są nowe a do tego obficie wypełnione smarem.
24. Zakładamy zawleczkę i zaginamy ją o tym elemencie musimy pamiętać gdyż brak zawleczki spowoduje odkręcenie nakrętki i w efekcie odpadnie nam koło.
25. Na samym końcu zakładamy osłonę nakrętki i składamy wszystko w odwrotnej kolejności czyli tarcza, strzemię, klocki zacisk i koło.
Ponowną regulacje należy wykonać po 50 km jeżeli jest potrzeba oraz co każde 10 000 km należy sprawdzić luz i w razie potrzeby wyregulować.